Op 11 januari 2018 komt de derde plaat van dit Amsterdamse, akoestische jazzkwartet officieel uit. Op die donderdag komen de muzikanten naar De Regentenkamer in Den Haag om een release concert te geven. De nieuwe CD bevat 8 composities van de leider en gitarist Mateusz Pulawski, die samen een soort dagboek van zijn soloreizen vormen. Het album werd in de zomer van 2017 in twee verschillende studio’s opgenomen, tijdens de tournee door Duitsland en Polen. “(Extra)ordinary songs” brengt de simpliciteit binnen de liedjes samen met de complexiteit van vier improviserende jazzmuzikanten.
recensie van het nieuwe album: http://www.jazzenzo.nl/?e=3812
Het kwartet bestaat sinds 2013. In maart 2016 bracht het het tweede album “Change of seasons” uit wat gaat over het vinden van je ware identiteit. Dit onderwerp wordt vertolkt in een akoestisch jazzgeluid d.m.v. XIXe eeuws klinkende, lyrische composities, spannende improvisaties en een diep gegronde groove.
Dit album, net als de debuutplaat van het kwartet, “Half Moon Heart” , werd zeer goed ontvangen door de Nederlandse jazzpers. Ook werd dit album in radioprogramma’s gedraaid, zowel in Nederland (bv. Vrije Geluiden) als in Polen, Duitsland en Spanje. Eind 2014/ begin 2015 ging het Mateusz Pulawski Lunar Quartet op tournee door Nederland en in 2016 ging het kwartet weer. Deze keer niet alleen door NL, maar ook naar Belgie, Duitsland en Polen. Ook was niemand minder dan saxofonist Jasper Blom te gast bij het kwartet.
De huidige bezetting van de band:
Mateusz Pulawski (gitaar) – Thomas Winther Anderson (contrabas)
Henning Luther (drums) – Nicolo Ricci (tenorsax)
recensie jazzflits (pagina 9): http://www.jazzflits.nl/jazzflits14.11.pdf
recensie Jazz Nu: http://jazznu.com/cdrecensies/twee-identiteiten-van-mateusz-pulawski-dik-oke/
“Zijn sublieme instrumentbeheersing gekoppeld aan vindingrijke composities scheppen hoge verwachtingen voor de toekomst.”
– Jazzenzo (2015)
“Wat deze “Change Of Seasons” ontzettend interessant maakt is de volwassenheid die uit de muziek klinkt. De bandleden zijn onwaarschijnlijk op elkaar ingespeeld, terwijl de zeven eigen composities van Mateusz Pulawski plus één van Wayne Shorter en één van Emiel Wienholts verrassend origineel klinken. De tempi van de stukken zijn gevarieerd, het samenspel soms massaal, dan weer breekbaar en indringend.”
– Jazznu.com (mei 2016)