De Regentenkamer sinds 1990 een broedplaats voor Jazz, Wereldmuziek, Kunst en Cultuur
De Regentenkamer werd in 1990 opgericht door Thea van Loon en Richard Kolle, en draagt de naam van het fraaie pand in het Hofje van Nieuwkoop waar de eerste concerten plaats vonden. Thea van Loon, die al vele jaren actief was in de kunstensector van Den Haag, met name rond het LangeVoorhout, had haar atelier voor modeontwerp in deze Regentenkamer. Ze breidde haar activiteiten al snel uit met verschillende kunstprojecten zoals concerten, exposities en voordrachten. Daar is de passie voor jazz en aanverwante muziek geboren.
Den Haag was, door o.a. het North Sea Jazz Festival, al een belangrijke jazzstad in Nederland en De Regentenkamer werd al snel de broedplaats voor jonge musici van het Koninklijk Conservatorium. Menige jamsessie volgde onder leiding van de internationaal bekende jazzpianist Frans Elsen, pionier van de Bebop in Nederland, winnaar van de Bird Award van het North Sea Jazz Festival, en oprichter van en leraar aan jazzafdelingen van Nederlandse conservatoria.
In de jaren die volgden speelden heel veel jazz studenten die nu nationale en internationale faam genieten op het intieme podium van de Regentenkamer. We noemen slechts enkele namen uit die eerste jaren 90: Ben van den Dungen, Michael Varekamp, Fay Claassen, Ack van Rooyen, Rita Reijs, Pim Jacobs en Rembrandt Frerichs.
Zo’n klein podium waar de muzikanten echt met elkaar leerden spelen en improviseren is essentieel voor de verdere ontwikkeling van grote talenten. Ruwe diamanten die verfijnd worden door veel in verschillende samenstellingen te spelen. Net als bijvoorbeeld al eerder het Bimhuis in Amsterdam, heeft de Regentenkamer deze rol in de laatste dertig jaar in Den Haag gespeeld. Een echte broedplaats.
Of, zoals het door Michael Varekamp wordt verwoord:
Vanaf mijn studententijd heeft de Regentenkamer een belangrijke plaats ingenomen in mijn muzikale ontwikkeling en die van vele gelijkgestemden. Voor een aanstormend jazzmusicus is het van levensbelang dat er een plek is waar je kunt experimenteren, waar je meer dan een keer per jaar terecht kan en waar je kunt werken aan het bouwen van een eigen achterban.
En Joris Teepe zegt:
Ik woon nu 26 jaar in New York en de laatste 5 jaar ook weer deels in Nederland (Amsterdam) en heb in veel clubs en op veel festivals mogen optreden. Maar in Den Haag optreden geeft altijd een bijzonder gevoel want ik ben geboren in Rijswijk en opgegroeid in Den Haag. Dankzij Thea van Loon hebben we een fantastische plek in Nederland waar ruimte is voor allerlei vormen van Jazz, heel belangrijk voor het culturele klimaat in Nederland.
De Regentenkamer is echt een instituut en is thuiskomen voor mij. Soms gaat er een jaar voorbij dat ik er niet speel en dan mis ik dat enorm.
Een muziekpodium in een woonomgeving is niet altijd ideaal en de Regentenkamer moest vertrekken uit het mooie hofje. Er werden steeds, met behulp van de gemeente, nieuwe tijdelijke panden gevonden met als gevolg dat de Regentenkamer vele keren is verhuisd. Vaak waren de panden prima geschikt, maar wat Spartaans omdat er nieuwe plannen voor gemaakt werden. En na iedere verhuizing moest er weer hard gewerkt worden door Thea en haar team van vrijwilligers. Het publiek moest de nieuwe plek vinden, en men moest wennen aan de sfeer, bereikbaarheid etc.
De kerk waar we tot eind 2018 gevestigd waren zou op een gegeven moment gesloopt gaan worden, maar niemand wist precies wanneer. Iedere investering in de verbetering was dus moeilijk. Het pand was niet goed te verwarmen en sommige bezoekers bleven weg, maar gelukkig kwamen er ook steeds weer nieuwe bij. De sfeer van chique Regentenkamer in een hofje veranderde naar klein theater/kunsten-centrum annex jazz-bar in een oude bouwvallige kerk.
Ondertussen paste de Regentenkamer zich steeds aan. Steeds kwamen de nieuwe lichtingen studenten spelen en zich ontwikkelen. Vaak onder begeleiding van de studenten van weleer die nu zelf gerenommeerd zijn en vaak les geven aan de conservatoria. Ook werden er aanvullende stijlen geprogrammeerd waaronder wereldmuziek in vele vormen – van Gipsy jazz, tot Joodse Klezmer en Portugese Fado, van licht klassieke kamermuziek tot bruisende latin stijlen als Salsa, Son en Rumba. Van elektronische experimentele beats tot jazzrock, fusion en blues. En van kleinkunst voorstellingen tot schilderijen exposities. Een smeltpot van kunst, en een broedplaats voor talent, alles in één omgebouwde Kerk.
Opnieuw beginnen
Eind 2018 kwam het moment dat de Regentenkamer de kerk moest verlaten. Want deze werd gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw appartementen. Een karakteristiek pand verdween uit de stad, en daarmee ook een geliefd podium. Gelukkig was de gemeente behulpzaam met het vinden van een oplossing en konden we met een toegezegde tweejarige overbruggingssubsidie gaan programmeren in het Koorenhuis. De directie en medewerkers van het Koorenhuis waren zeer behulpzaam bij de soepele overgang naar deze nieuwe locatie. De prachtige voorzieningen van het Koorenhuis met foyer podium en grote zaal bleken uitstekend geschikt te zijn voor concerten.
Midden in deze nieuwe start sloeg Corona toe en moesten we noodgedwongen (net als alle andere cultuurinstellingen) de concerten staken. Dat, gekoppeld aan het feit dat het contract met het Koorenhuis afliep en alleen onder duurdere condities kon worden verlengd, maakte het nodig om de positie van de Regentenkamer te heroverwegen. Daarbij kwam dat de oprichter en promotor van de Regentenkamer, Thea van Loon, 80 jaar werd en statutair moest aftreden.
Tijd voor een grote ommezwaai:
De Regentenkamer werd Podium De Nieuwe Kamer, onder leiding van musicus Ben van den Dungen, saxofonist.